Miksi eteläisen Vihdin liikenteestä pitää olla huolissaan?

Sunnuntai 9.2.2025


Vihdissä ja vähän laajemminkin on käsitelty viime viikkoina paljon Destian työmaata Microsoftin datakeskusalueella. Löydät mm. linkin Hesarin artikkeliin tämän sivuston uutisista. Ongelmat räjähteiden kanssa ja moninaiset rekkaliikenneongelmat ovat toistuneet kaikista toimijoiden lupauksista huolimatta. Samalla itse liikennemäärät ovat suuria ja aiheuttavat pelkoa ja vaaraa jo valmiiksi heikolla alueen tiestöllä.

 

KÄYNNISSÄ OLEVA MICROSOFTIN TYÖMAAN LOUHINTA JA MASSOJEN VAIHTO ON VASTA ALKULÄMMITTELYÄ

Käynnissä olevan hankkeen ongelmat täytyy ratkaista ja liikenneturvallisuuteen saada parannusta välittömästi. Ihmisillä voi kuitenkin olla vaikeaa hahmottaa, että tämä on vasta alkulämmittelyä eteläisessä Vihdissä, jos kaikki Vihdin kunnan toivomat hankkeet lähtevät etenemään. Ei ole ihme, sillä paikallislehtien määrä on supistunut yhteen viikoittaiseen numeroon. Pelkästään somesta ja kunnan nettisivuilta tiedon etsiminen on sirpaleista. Pyrinkin tässä artikkelissa avaamaan kokonaiskuvaa.

Microsoftin datakeskushanke jatkuu maarakennustöinä vuoden 2026 loppuun ja jatkuu vielä varsinaisina datakeskusrakennusten rakennustöinä vuosikymmenen loppuun. Kyseessä on kuitenkin vain pieni osa koko Etelä-Vihdin alueen suunnitelmista, mikä voi helposti hämärtyä.

Rostin yrityspuiston suuria laajennuksia puuhataan kuitenkin jo moottoritien laidalle Syrjämäkeen, Yöviläntien varrelle sekä Kivistöntien ja Yöviläntien väliin. Vanhan Turuntien pohjoispuolelle aloitellaan Linnanmäen työpaikkakaavaa vastapäätä tämänhetkistä Destian työmaata, Palojärven työpaikka-alueen tontilla alkaa tapahtua ja Pihtisillantien liikenne ohi Huhmarnummen koulun kasvaa Ridalinmetsän asuinkaavojen edetessä.

Samaan aikaan sitten vielä rakennettaisiin todellista suurhanketta eli junarataa ja kirsikkana päälle uuden aseman seutua juna-asemineen Pillistöntien ja Vanhan Turuntien risteysalueelle. Vuosikymmenen lopussa on vielä tarkoitus rakentaa massiivinen 2x400kV sähkölinja alueen läpi Kuralantien ja Yöviläntien seuduille.

 

HUHMARI YMPÄRISTÖINEEN TUKEHTUU TYÖMAALIIKENTEESEEN?

Olisi naivia luulla, että kaikki toimijat toimisivat hienotunteisesti, liikennenturvallisuudesta välittäen ja asukkaista kunniottaen. Olemme saaneet lukea mediasta useista ongelmista nykyisellä datakeskustyömaalla. Samanlaista on varmasti myös tulevilla työmailla, koska tällaiset hankkeet ovat mahdottomia täysin valvoa ja johtaa. Siksi turvalliset liikennejärjestelyt pitää olla valmiina ennen niiden aloitusta.

Vihdin kunnalle eteläisen Vihdin hankkeet ovat muodostuneet vuosien kuluessa vaikeiksi. Microsoft-kaavan salailuun ja hätäilyyn taipuneessa kaavatyössä näkyivätkin traumat parin vuosikymmenen takaisesta Ideapark-episodista ja ensimmäisen Etelä-Nummelan osayleiskaavan kaatumisesta Ely-keskuksen valituksen johdosta. Microsoft-kaavaa vietiin siten eteenpäin hinnalla millä hyvänsä, suurella salailulla, kovalla hätäilyllä ja valituksen pelossa kaikkiin mahdollisiin Ely-keskuksen älyttömiin vaatimuksiin suostuen.

Hölmö toteutettu vaatimus oli alueelle jääneiden asukasliittymien korvaaminen rakentamalla pari kilometriä uusia (=osin turhia ja kalliita) katuja yksittäisiä omakotitaloja varten, jotka joidenkin talojen osalta vielä lisäävät asukkaiden päivittäisiä ajomatkoja paljonkin. Tämä olisi voi välttää alun perin liikenteen kokonaissuunnitelmalla ja aloittamalla alueen toteuttaminen muuttamalla ensin alueen pääliikenneväylä Vanha Turuntie koko matkaltaan kaduksi kevyenliikenteenväylineen ja suojateineen. Alemman nopeusrajoituksen kadulle olisi ollut helppo liittää noiden vanhojen pihateiden päälle tehdyt lyhyen kadunpätkät ja olisi säästetty joku miljoonakin.

Liikennejärjestelyiden kokonaissuunnittelun puutteesta varmasti tulee vielä muitakin turhia kuluja, mutta nyt on korjattava, mitä voidaan. Kaiken kiireen keskellä ehkä unohtui, että massiivista maanrakennusta vaativan kaavan toteuttaminen vaikuttaa myös kaava-alueen ulkopuolella. Tämä näkyy tällä hetkellä monenlaisena kaoottisuutena ja ennen kaikkea ennustamattomuutena. Nyt tehtyjä virheitä ja Microsoft-kaavan turhia infran lisäkustannuksia ei voi kuitenkaan enää liikaa murehtia. 

Akuutti liikennetilanne on korjattava ja otettava tästä opiksi, että liikennejärjestelyt tästä eteenpäin tulevat kuntoon tulevien suurkaavahankkeiden ja mahdollisen junaratatyömaan ympärillä ennen niiden aloittamista. Näin ei voida jatkaa tätä vuosikymmentä loppuun.

 

MITÄ ALUEELLA VOIDAAN TEHDÄ?

On kuultu paljon kauniita puheita, mutta nyt tarvitaan toimintaa. Liikenneratkaisujen kaavojen tulee edetä ensitilassa ja määrärahat hankkeiden toteuttamiseen täytyy saada - alkaen jo heti alkavan valtuustokauden alusta vuoden 2026 budjettiin.

Huhmarin alueen kaavoitus (ns. Etelä-Nummela), ei voi enää edetä muuten kuin asettamalla liikenneratkaisut etupainotteisiksi.

Vanha Turuntie olisi pitänyt toteuttaa kaduksi ennen Microsoftin hankkeen aloittamista. Vihti olisi säästänyt kustannuksista ison osan, kun Rostin yrityspuistoon (”Microsoft-kaava”) vain Ely-keskuksen vaatimuksesta tehdyt turhat kadut olisi voitu jättää tekemättä. Kesällä kadunpitopäätöksellä kaduksi muutetun Vanhan Turuntien länsipään katukaava 2-tien liittymästä Lohjan rajalle on kevyenliikenteen väylineen, suojateineen ja muine parannuksineen nyt viimein tekeillä ja politiisessa prosessissa. Sillä on kiire. Toisin aluksi toteutus on tulossa vain VT 2 ja Pillistöntin väliselle osuudelle ja sen aikataulu vaatii paljon Huhmarin edunvalvontaa. 

Vanhan Turuntien itäosaan on suunnitteilla kunnan ja valtion yhteishankkeena kevyenliikenteen väylä Veikkolaan, joka on myös kiireellinen. Tämä on mukana valtion ja kuntien välisessä MAL-rahoituksessa, joskin viimeinen varmistu täytyy vielä saada. Jos junarata toteutetaan, täytyy vielä uudelleen pohtia myös Palajärventien ja Vanhan Turuntien Tervalammen pään liittymän järjestely. Nyt Palajärven kylätien liittymää ollaa tuomassa turhan paljon länteen päin.

Vanhan Turuntien, Palajärventien ja Pihtisillan tien risteys on keskeisenä koulumatkareittinä Huhmarnummen kouluun suojateistä ja nopeusrajoituksesta huolimatta riski. Siinä päivittäin liikkuessa näkee huomattavan paljon välinpitämättömyyttä suojatietä ja nopeusrajoitusta kohtaan, mikä tietenkin kasvaa rekkaliikenteen kasvaessa eksponetiaalisesti. Olen yrittänyt nostaa tämän esiin Ely-keskuksen ja kunnan teknisen toimen kanssa ja suoraan Microsoftin ja myös kunnanjohtaja Eerolan kanssa. Huhmarnummen vanhempåainyhdistyksellä on myöst tästä kova huoli. Toivottavasti tässä koululaisliikenteen ”hotspotissa” ei satu kenellekään ja siihen keksitään jokin parannus rekkarallin kasvaessa enemmän myös 2-tien liittymän itäpuolella.

Tämän liittymän lisäksi koko Pihtisillantien tilanne huolettaa myös Huhmarnummen päiväkodissa ja koululla. Pihtisillantie on 2-tien ylittävästä sillasta eteenpäin Nummelaan asti katu, jota rakennetaan parhaillaan. Huhmarnummen koulun ja Vanhan Turuntien väliin taas sain edellisenä poliitikkojaksollani painostettua jalkakäytävän ja valaistuksen. Koulusta 2-tien siltaan tie on kuitenkin surkeassa kunnossa ja liikenne sillä lisääntyy kovin Ridalinmetsän uusien asuinalueiden rakentamisen myötä kunnan on viimein lopetettava vuosien jahkaaminen ja otettava tämä yksityistie koko matkaltaan kaduksi.

Keskeinen turvallisuustekijä on myös Etelä-Nummelan osayleiskaavan mukaisen Yöviläntien oikaisun toteuttaminen. Oikaisulla kierretään nykyisen Yöviläntien ja Vanhan Turuntien risteysalueen tiiviin asutuksen läpi kulkeva ahdas tieosuus. Seuraavat suuret työpaikka-alueet kun on suunniteltu Rostin yrityspuiston laajentamiseksi Microsoftin tontilta etelään ja itään. Ne tulevat molemmin puolin Yöviläntietä ulottuen yli Kivistöntien. Ei voi siis myöskään tuudittautua, että nämä tieosuus toteutettaisiin vasta joskus tulevaisuudessa maanrakennuksen ja rekkarallin jo alettua.

Varsinainen uusien työpaikkatonttien rakentaminen voi toki olla kaukana, mutta Vihdin kunnassa on keskiössä ollut esillä nostettu valmius tarjota isoja työpaikkatontteja nopeasti. Se edellyttää kaavoitusta ja tonttien esivalmistelua, joten maanrakennuksen rekkaralli sielläkin on hyvinkin pian edessä. Tämä Yöviläntien asutuksen ohitus onkin tehtävä ennen työpaikka-alueiden maansiirtotöiden aloitusta. Vanhan Turuntien länsiosan asemakaavan ensimmäisissä luonnoksissa tämä uusi liittymä Vanhalle Turuntielle oli kuitenkin kaikessa hiljaisuudessa jäänyt pois. Tarkkaa valvontaa siis tarvitaan!

Tervalammentie on otettava myös erityispohdintaan, vaikka valtion tie onkin. Jo nykyisin sinne on ohjautunut paljon rekkaliikennettä ja tie on monilta osin hyvin hankalan vaarallinen. Olisi virhe olla varautumatta rekkaliikenteen kasvavaan läpikulkuun. Viimeistään junaradan rakennustöissä, jos siihen ryhdytään, alkaa Tervalammentiellä entistä pahempi rekkaralli.

Vanhaan Turuntiehen liittyvät pienemmät yksityistietkään eivät voi jäädä huomiotta. Jos rata rakennetaan, niin on alettava miettiä rakentajien kanssa ajoissa liikenneturvallisuutta ja välttää kaaosta. Koko eteläisen Vihdin liikennejärjestelmä on murroksessa massiivisten hankkeiden keskellä, ja se pitää hoitaa kerralla kuntoon. Liikenteen vaikutus säteilee vahvasti myös Nummelan eteläisiin osiin kuten Pajuniittyyn ja koko eteläiseen Vihtiin

Kun avaat tämän sivuston videoblogistani videon ”Huhmarin liikenne”, voit katsoa myös miltä tämä kaikki näyttää kartalla.

 

ORGANISOINTI JA KANSALAISVAIKUTTAMINEN

Microsoftin hankkeen massiivisuus on selkeästi yllättänyt Vihdin kunnan ja toki kaikesta tapahtuneesta sähellyksestä päätellen ehkä myös hankkeen pääurakoitsijan. Kun hankkeiden määrä kasvaa ja kokonaisvolyymi on entistä suurempi, tarvitaan Vihdin organisaatiossa myös parempi kokonaiskoordinaatio. Jonkun pitää erikseen keskittyä ”Etelä-Nummela hankkeeseen” ja tuntea hankekokonaisuuden kokonaisuus yli kunnallishanllon sektorirajojen ”yhden luukun periaatteella”.

Olennaista on, että alueen asukkaat ovat heränneet tilanteeseen ja toivottavasti tästä eteenpäin asukkaat otetaan tiiviimmin mukaan päätöksentekoon. Pro Huhmari eli kylätoimikunta on tärkeä edunvalvoja Huhmarissa ja tarvitaan laajempaa yhteistoimintaa Tervalammelle ja muualle lähivaikutusalueelle. On tärkeää, että kylillä on vielä sitä kuuluisaa yhteishenkeä. Muutosta emme voi estää, eikä se ole aina tarkoituskaan. Voimme silti vaikuttaa siihen, millainen muutos on. Monia ulkopuolisia tahoja ja kuntaa taloudellisesti hyödyttäviä suurhankkeita ei tehdä nykyasukkaisen turvallisuuden, viihtyvyyden ja oikeuksien vastaisesti. Osallistutaan ja vaikutetaan!

 

KENENKÄÄN EI TARVITSE KUOLLA LIIKENTEESSÄ VIHDIN TÄHTIHANKKEIDEN VUOKSI

Olen seurannut kaavoitusta, Vihdin muutosta ja erityisesti kaikenlaisia suunnitelmia eteläisessä Vihdissä koko ikäni – isän pitkän kuntapolittiisen uran kautta, oman vuosikymmenten mittaisen aktiivisuuden kautta ja johdinhan hetken itsekin 2010-luvun alussa kaavoituksesta vastannutta lautakuntaa.

Liian monta kertaa olen kuullut, että liikenne ei kuulu kenellekään, vaikka se on aina ollut kuntalaisten suurin huoli kaavahankkeita suunniteltaessa: ”Ei kuulu kunnalle, yleisillä teillä saa ajaa, liikennemäärä ei ole kaavan valitusperuste jne.”

Nyt muutamme tätä – liikenne kuuluu keskeisesti kaavoituksen ratkaisuihin ja se ratkaistaan tulevaisuudessa aina etupainotteisesti. Kukaan ei saa kuolla sekavissa liikenneoloissa uhrina Vihdin kunnan kasvukiiman alttarilla. Seuraavat työpaikkakaavat on pakko pistää tauolle, jos liikennejärjestelyt eivät etene. Eikä ns. Etelä-Nummela ole myöskään yrityksille kiinnostava sijoittumis- ja investointikohde, jos infra ja liikennejärjestelyt eivät toimi tai laahaavat pahasti perässä. Vihdin maine kärsii, eikä se todellakaan ole meidän kenenkään etu. Siis mitä kiireempi on kaavoilla, niin sitä kiireempi on toimivilla ja turvallisilla liikennejärjestelyillä!

HUHMARIN KYLÄILTA LIIKENTEESTÄ HUHMARNUMMEN KOULULLA 12.2.2025 KLO 18.00

(teksti on julkaistu 9.2. ja sitä on hieman muokattu 15.2)